Jumaat, 11 September 2009

SUNYI SEPI ... PELAJAR BARU YANG DINANTI TIDAK KELIHATAN

INFO ZAGAZIG 11september 2009: Lapan malam waktu tempatan INFO KINI kembali lagi, terkini ketibaan pelajar baru ke zagazig melucukan. Mahu taknya... Maklumat yang diterima " INFO KINI " ternyata meleset, admin menyangkakan seramai lebih dari seratus orang akan tiba, rupanya hanya tujuh atau lapan orang student yang tiba hari ini ke bumi zagazig. Baki sekitar seratus lebih pelajar lagi akan tiba 15 sept ini rupanya.

Apa yang menarik, pelajar yang tiba biasanya akan disambut dengan penuh keteraturan, maksudnya adalah program semacam sambutan-sambutan biasa dibumi mesir ni, bagi pelajar malaysia. contohnya dizagazig, kalau ada mahasiswa/wi baru sampai, pihak adhoc USMB akan menyambut mereka dengan aturan acara program seperti taklimat keselamatan, pengenalan zagazig, slot bersama kepimpinan, ta'aruf siswa baru dan lama, pembahagian msuhrif, penyediaan makanan dan lain-lain, walaupun yang sampai itu hanya sekitar bawah sepuluh orang.

Apa yang admin tertarik hari ini, dengar khabarnya dari sembang-sembang siswa/wi student yang baru sampai dari malaysia terus dibawa ke zagazig baru sebentar tadi, dahlah keletihan disebabkan perjalanan musafir yang jauh, tiada sebarang acara sambutan buat mereka disediakan. Ketibaan mereka sahaja dah mencecah maghrib, and then juadah berbuka puasa mereka disediakan nuh kat mat'am/kedai makan dimahattah, canggih juga, sambutan pelajar baru arab yang sambut. sejak bila pulak pak arab jadi adhoc sambutan pelajar baru zagazig? pelik bin ajaib, tak pernah-pernah berlaku kat zagazig macam ni, semacam ada aura lain yang sedang mencucuk-cucuk supaya pelajar baru ni dipenjara dari masyarakat luaq. Kasihan budak-budak baru ni, macam orang pelarian sahaja dibuatnya.

Admin rasa lah, ada sesuatu yang tak kena disini. mintak-mintak, sambutan 15 sept ni, kalau betullah seratus lebih pelajaq baru ni sampai, janganlah ada lagi adhoc program bahagian sambutan dikepalai oleh arab yang jadi adhoc makanan dorang ni, atau yang sambut mereka ni kat erport, tak pun sambut pelajar-pelajar baru ni kat rumah dorang. Macam tak cukup je bunyinya rakyat malaysia nak tolong sambut mereka ni kat zaazig. Setahu admin lah, rakyat malaysia dibumi zagazig ni empat ratus orang rasanya, atau pun lebih dari tu. And then, dalam ramai-ramai rakyat malaysia kat zagazig ni, rasanya peratus yang mahir dalam bab sambutan dan kebajikan ni cukup tinggi, jadi tak kelapaq lah kot nak ambik arab jadi adhoc program, hehe..

Aduh... muhasabah ni. malu cheq sebagai salah seorang warga zagazig kat pelajar baru. nanti mereka ni jadi senior satu masa nanti, ape mereka jawab dengan pelajar baru yang akan tiba kelak, senang je rasanya jawab bebudak ni macam ni ha: " amboi, kami dulu pun adhoc USMB yang sambut kami, pak arab... jadi you All bebudak baru jangan nak komen-komen pulak kenapa kami tak sambut you Allah. rasa je la ape yang kami rasa ". tak ke naye dibuatnye kalau adad resam baru ni dijadikan satu acuan baru bagi generasi akan datang. malu seh.. lagi malu dengan Tuhan, ape you All nak jawab nanti dengan tuhan.

aduh... aduh.. panas.. nanti ramai yang marah pulak. nak buat macam mana, ni post terkena kat bab sensasi dan panas.. ok.. info semasa lain akan menyusul, harap-harap bukan isu budak baru jelah yang hot. admin nak juga kupas isu lain, tapi kalau isu ini juga yang semasa, ape nak buat, kupas juga lah. salam hormat

Tiada ulasan: