Selasa, 29 September 2009

" ISMAN " DIRUMAH JOHOR RABA'AH ?

INFO WISMA BKAN JOHOR CAIRO 29september 2009: Ni kisah tentang peristiwa yang berlaku di wisma BKAN johor raba'ah. erm.. ISMAN tu tak silapnya bermakna Orang-orang yang melakukan dosa?? betul tak? erm.. ape kes ni... Baru-baru ni dunia Mahasiswa Mesir digemparkan lagi dengan berita yang kurang enak. Sebenarnya admin sendiri tak faham, kenapa lah manusia ni suka kepada pecah belah dan keretakan hubungan. Yang paling tak best, manusia yang mencari jalan untuk perpecahan dan menghidupkan suasana hasad dan dengki serte menimbulkan kacau bilau kat alam ni.

Admin tersentak dengan berita yang dah beberapa hari diterima, cuma baru sempat nak ulas disini. Al-akhbar yang diterima " group ISMA bermaharajalela kembali dan lagi " bentak si warga mahasiswa mesir, seluruh cawangan dan seluruh kawasan. hey... bagi adminlah, kalau kita popular dengan khabar baik dan bakti, cukup ler best dok... tapi ni pasai pa berita ISMA yang admin terima, alamak... bohsang tul ler.. berita buruk jek yang admin dapat. ISMA !!! admin bukan peminat atau pengkaji ISMA... tapi admin tulis info ni, sebab satu dunia mahasiswa malaysia mesir duk kutuk tindakan ISMA yang memporak perandakan ketenteraman awam dan doakan gerakan sesat ISMA ni kembali ke ajaran islam sebenar, tu yang student mesir doakan dan yang admin dapat lah dari tinjauan seluruh mesir.

Ape kes hangpa ni ISMA.. hari tu admin dapat info hangpa duk kacau BKAN/rumah anak negeri perak, dengan memasuki rumah BKAN negeri perak baru (B) tanpa kebenaran dan dalam masa sama membuat pengisian program juga tanpa kebenaran, kalau macam tu tak ikut protokol lah, macam mana nak dinamakan NGO islam kalau tak bawak sistem islam. Ni admin dapat berita hangpa duk kacau kesatuan atau ketenteraman yang dah sedia aman kat BKAN/rumah anak negeri johor pulak.. Sebelum tu, berita hangpa duk kacau Program PMRAM dengan cuba gagalkan program Iftor yang PMRAM anjur kat dataran asyir dengan guna kuasa orang atas. ISMA jangan marah admin ye, ni bukan kes admin sokong BKAN DPM atau PMRAM, tapi kes cara logik akal lah, sape-sape pun boleh nampak perbuatan ISMA pada semua badan mahasiswa islam kat mesir ni satu dunia mahasiswa mesir ni duk kata " ISMA bergerak dengan cara sabotaj semacam hasad, nak tunjuk kuasa, dengki dan paling hudoh sekali mungkin tak nak buat kerja-kerja hudoh ni tapi kene paksa buat kire macam kene cucuk hidung ler, perjuangan yang nak capai islam secara mudah tanpa ada halangan tu namanya bukan perjuangan" ha.. that All people said and talk about u all lah ISMA, satu mesir. erm.. tak tau lah, admin bukan nak percaya berita-berita tanpa pengadilan mahkamah ni, tapi kalau dah berita hangpa seluruh mesir yang buruk je, admin nak kata apa kan... harimau mati tinggal belang, manusia mati tinggalkan nama. Dalam hadith kalau tak silap admin, ada sebut, kalau kita mati nanti kiranye orang sebut-sebut yang baik-baik pasal kita, so baiklah kita kat akhirat. Tapi kalau orang sebut-sebut banyak yang buruk pasal kita, erm, buruklah kat akhirat. paham kan...

Admin ada baca pasal kenyataan rasmi YDP BKAN Johor, ada sebut: " program Sambutan Hari Raya yang dianjuarkan oleh ISMA-MESIR yang berlangsung di Asrama Pelajar Johor Rabaah pada tarikh 5 Syawal 1430 H bersamaan 24 September 2009,dari jam 10.30 pagi hingga jam 3.30 petang itu adalah sebuah program yang TIDAK ada sebarang bentuk kerjasama daripada BADAN KEBAJIKAN PELAJAR-PELAJAR JOHOR DI MESIR. Ini adalah kerana Isma-Mesir tidak mengadakan sebarang perbincangan rasmi dengan pihak BKPJM bagi menganjurkan program di Asrama Pelajar Johor Rabaah. Dengan itu suka untuk kami mengingatkan kepada mana-mana pihak atau mana-mana persatuan agar tidak menggunakan nama BADAN KEBAJIKAN PELAJAR-PELAJAR JOHOR DI MESIR (BKPJM) untuk kepentingan masing-masing dan pihak kami juga tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan sekiranya nama persatuan ini digunakan dengan tanpa keizinan daripada pihak pentadbiran BKPJM " (Sumber: http://ydpbkpjm.blogspot.com/2009/09/kenyataan-rasmi-ydp-bkpjm-berkaitan.html ) panjang lagi sebenarnye kenyataan ni, bacelah sendiri ye dilaman mereka, macam-macam.

Program hari raya yang dilangsungkan ISMA Mesir di rumah johor raba'ah dikhabarkan meminta kebenaran ikut jalan belakang. Tidak ikut persatuan. Kita pun tahu, kalau nak masuk rumah orang, kena lah minta izin tuan rumah, walau dah minta kebenaran dari pegawai rumah negeri, jangan lupa, Persatuan rumah negeri kan masih ada, perlu juga minta persetujuan mereka sebab mereka yang diiktiraf kerajaan negeri sama untuk menguruskan hal ehwal rumah negeri dan pelajar negeri tersebut. Bertambahan pulak, hari yang ISMA buat program tu admin dapat info warga BKAN tersebut sibuk nak buat persiapan untuk sambutan raya mereka pulak, ni dah macam nak mensabotaj program BKAN johor, dalam masa sama menunjukkan semacam ISMA mendapat sambutan BKAN johor. erm.. kerja-kerja semacam penipuan ni, sekejap je, last-last nanti buruk tu akan jelas. So baik ISMA hati-hati.

Ana ada terbaca cerpen U. Hidayat anak BKAN Johor. "Cerpen : Badai ISMAN" dalam blog dia. Cerpen tu semacam bukan cerpen dia sahaja, tapi macam mewakili warga BKAN johor dan kisah tu kalau dibaca dah semcam memang benar. Saya sendiri ada bersembang dengan anak negeri BKAN johor, luwahan hati dorang semua sama, menyampah dan menyirap dengan tindakan ISMA yang seolah-olah perbuatan mereka baik didepan, tetapi hakikatnya menimbulkan kemarahan warga BKAN johor sendiri.


Bagi Admin, dan seluruh warga mahasiswa yang suka keamanan, kami tak sukalah benda yang memeningkan kepala. Secara lojik lah, buat apa ISMA nak mengganggu gugat ketenangan islam yang dah terlaksana kat BKAN dan Muhafazah. Admin tengok kat kaherah dan muhafazah dah cantik dah kelangsungan islam berjalan. Kalau kat kaherah admin dan semua dah nampak BKAN menjalankan amanah bawa panji islam dan kalau di muhafazah DPM, kalau lain tu nampak buat kacau bilau dan semak ja... kalau untuk medic lak, Perubatan pusat dan muhafazah Chepter dah ada. So, apa yang admin nak kata, mereka ni dah jalankan islam dan kerja-kerja yag patut dalam mahasiswa, yang pelik ni, ISMA kalau masuk dan buat macam-macam tak ke penin bebudak baru. Kire macam bekas mufti Asri, kan memeningkan rakyat malaysia yang dah biasa dengan mazhab Syafie, ni ISMA kire macam nak buat mazhab baru dikalangan mahasiswa/wi mesir.. ghentikan jelah bagi admin. Jangan ler kacau tempat orang kat BKAN dan DPM, kalau nak dakwah gak, buat ler sendiri, kat tempat sendiri, tak ler orang marah. ISh... tak faham ehh aku..

Buat ISMA, jangan lah suka menimbulkan kemarahan, ingat doa insan yang teraniaya dan orang yang ikhlas cepat makbul. Ape kes, kalau tindakan kita buat semua orang sakit hati dan menyumpah seranah tindakan tu. Nasib baiklah doa mereka supaya Orang-orang ISMA diberi petunjuk, kalau doa mereka yang lebih dari 80% warga mahasiswa/wi mesir ni mendoakan Budak-budak ISMA dibalas azab didunia lagi macam mana? so, fikir-fikirkanlah. Na'uzubillah min zalik.. Banyak sungguh kes pasal ISMA ni. insya'allah dalam post seterusnya admin akan bawa kes BKAN negeri terengganu pulak.. ni satu hal kes kelakar ISMA lagi..

1 ulasan:

Awanama berkata...

Quoting:

(Secara lojik lah, buat apa ISMA nak mengganggu gugat ketenangan islam yang dah terlaksana kat BKAN dan Muhafazah.)
Secara lojik lah,buat apa kome nak tergugat selagimana kome dah terlaksanakan Islam kat BKAN dan Muhafazah?

(Kalau kat kaherah admin dan semua dah nampak BKAN menjalankan amanah bawa panji islam)
Admin nampak ISMA dan ABIM dan jemaah lain bawa panji2 apa?

(kalau untuk medic lak, Perubatan pusat dan muhafazah Chepter dah ada.)
Rasanya chepter atau mungkin lebih cun dengan nama Chapter dah takde rasanya sekarang ni?

-Pemerhati seagama-