Isnin, 21 Disember 2009

Bicara berbalas bicara (episod 2)

BICARA HATI Pictures, Images and Photos

INFO BICARA BIASA 21 DISEMBER 2009: Dibawah ini adalah contoh-contoh balasan hujjah kepada yang terlibat.banyak lagi sebenarnya ayat-ayat yang lebih ingin dikongsi bicara,tapi admin ambil ayat sebahagiannya untuk dijadikan contoh kita berbicara, menerusi pandangan admin. dibawah itu,merah kamu,hitam aku.
----------------------------------------------------------------------------------
20 Dec 09, 06:58 PM
kepada fatimah: yes ukhti, itulah maksud saya..org2 kopiah dan tudung labuh ini sgt tak mesra,muka ketat 24 jam.masyarakat jadi takut dan terlalu memandang tinggi.padahnya mereka riak secara tak sedar diri.

>>> kamu yang melihat mereka tinggi menggalah,sedangkang mereka menganggap iman&taqwa perbezaan manusia,mereka juga tak merasa mereka mulia,kerana ilmu agama mengajar,lagi banyak menadah ilmu,lagi kita merasa diri hina dan kerdil disisi Allah. menuduh orang mesir riak bagaimana boleh terfikir?duduk disebelah mereka pun tidak,malah majlis ilmu pernah kunjung atau tak,padahnya kamu kusut jiwa tidak menentu juga berhati kecil, sedang mereka sedikit tidak berfikir sepertimana kamu fikir.kamu memikir masalah sebesar semut,sedangkan umat dipalastin sana yang harus disambut dan disahut.habislah hidup kamu penuh tohmahan sendiri menghantui diri, tiada kerja.

20 Dec 09, 06:59 PM
kepada fatimah: dan inilah tugas saya,MENYENTAP hati-hati muka ketat,perasan hebat dan berlagak mulia dgn KEJIAN..sbb saya yakin KEJIAN inilah suara orang ramai.dan saya sanggup wakilnya melalui lidah saya.

>>orang ramai sibuk masalah ummat,hangpa sibuk masalah kelabu asap,benda kecik di fikir panjang, masalah ini bagiku amat terpencil untuk dibahas.apa otak tak nak diguna kearah lebih berfaedah?inilah akibatnya,hidup hanya fikir masalah dan kepentingan masalah diri,masalah orang,jiran,ada difikir sama?merasa diri yang paling susah,sedangkan ramai diluar sana lebih dan teramat susah,asyik fikir mengapa orang tak ambik peduli.cubalah aleh arah hidup untuk ummat <imaginasi andakan tinggi, mungkin bisa menyelami mahsiswa disini, gunakan kelebihan yang ada sedaya mampu.

20 Dec 09, 07:02 PM
kepada fatimah: terima kasih fatimah..ternyata anda memahami bahasa hati saya..syukur.saya rasa benar2 seperti srikandi skrg.dihadapkan dua manusia.penentang dan pengertian.tq

>> bagus..ada jiwa srikandi,tetapi,saya sarankan pergi tambahkan belajar tarbiah dahulu, ilmu itu satu, tarbiah itu satu, baru perjuangan terarah.dimesir ini,ramai pengkaji ilmu(thaqofah),tetapi tidak mencari tarbiah,kalau kamu lihat ada ostad2 &ostazah2 yang mendabik dada,merekalah hingusan yang tak mahu selami islam,hanya pandai ilmu,tapi zero tarbiah,last2 tak tahu nak memandu arah masyarakat dimalaysia.ada kalanya kalimah hurul,bagus, dan benar,tapi bila berbaur lucah..aku hambur semuanya.ini tak ada maksud lain,cuma saranan.takkan jadi srikandi sekiranya lucah&mazmumah hantui diri,kamu ciri dah ada,cuma ubah sikit ja.. hindari lucah.huhu

20 Dec 09, 07:02 PM
Panglima Khalid: sedih dengar semua budak azhar gitu...kami satu group murid Syeikh ahmad hajain i'Allah saling tegur menegur perbetulkan jalan pengajian...

>>>ni betul ke budak azhar? fikir-fikirkan apa coretan aku disebelum ini.pie chek apa cara,apa jalan..jadi tongkat dan penunjuk jalan pada hurul,bukan kamu yang ditongkati dan ditunjuki dia.sedih..

20 Dec 09, 08:15 PM
kepada yim: hehe toksah berdalih.kau pon cakap aku pompan sial.dah mmg pon.hehe

>>>siapa berani menyialkan kamu?tiada hamba yang diciptakan sial..janganlah sial menyialkan manusia,kamu dan aku juga sama-sama ciptaan tuhan,ciptaan Allah maha hebat,tiada yang kurang.kamu mendoakan diri kamu sial..kau tahu?tu ayat diatas ini,pengakuan kamu,itu merupakan doa bila dizikirkan.alangkah baiknya kamu ucapkan "ya Allah jadikan aku srikandi,sial dihindari, amin..."

20 Dec 09, 08:20 PM
kepada yim: hahahaha.aku tahu lah wehh.inilah gunanya emosi pompan.hati peka.mai lah berani SUMPAH ILAHI.berani?kehkeh

>> jaga2 bahasa jika dimain taram bisa merusak tauhid.aku fikir kadang-kdang bahasa purba malaya ini ada bahasa tak sesuai jika hendak dikait dengan tauhid.maksudnya diterjemah merbahaya,bagi yang tak tahu menterjemah.sebab anda publishkan artikel,so kena paham,budak tujuh tahun pun mungkin baca blog anda,ni alam cyber,dunia dah maju jaya.

20 Dec 09, 11:05 PM
kak_suna86: Ya Allah! pa dah jadi ni.. semua pakat2 nak hentam mehentam.. salahkah ummi nak menggerakkan hati2 kita yg kadg2 tersasar dr landasan kbenaran..

>>tak salah nak menggerak hati,tetapi hati-hati nak menggerakkan orang,takut dengan salah cara,orang lain biasa terkandas.kalau landasan yang dibawa haru biru,pembawa pun celaru,bagaimana anda bisa berkata caranya membawa kejalan kebenaran?makcik suna,hurul perlu bimbingan semacam entrinya bercerita,maksudnya dia celaru,maka perlu bantuan.saya tak kata dia tak bagus,tapi saya kata kalian yang tak bagus,apa cerita ni?kalian pula dibimbingnya.bukankah dia minta dibimbing?

ehhhhhh... cuba ambik contoh kisah pendek ni,bagi otak semua berfungsi:contoh

nur amina: " boleh anda ajar saya belajar quran dari alif ba ta?saya perlu penunjuk jalan membaca quran"

Anna Althafunnisa: "boleh,saya akan mengajar kamu quran,sebab saya pun belajar azhar,bolehlah ajar sikit-sikit"

Nur Aminah: "Alhamdulillah..syukran ustazah. ha.. adam,kamu baca Al-quran salah,tak betul tu,mari sini aku ajar kamu"

adam: " nur amina, kamu pun membaca alquran salah,baru belajar alif ba ta,saya nak belajar dari guru"

Anna Althafunnisa: " adam,belajar lah dari nur amina,apa salahnya dia ajar,dia pun boleh mengajar"

adam: " anna althafunnisa kan guru,mengapa suruh dia yang baru nak belajar,mengajar saya,kamulah ajar saya dan ajar dia"

kesimpulannya,wajar atau tidak orang yang berilmu berkata,belajarlah dari yang belum belajar.inilah yang aku kesali,ada orang berilmu tidak guna pakai akal.kisah hurul,dia mahu dibimbing,bukan dia yang membimbing.dia yang celaru dengan perjalanan hidupnya,mengapa kalian pula celaru membimbing dia minta dia bimbing kalian kah??.aduhh..


20 Dec 09, 11:06 PM
kak_suna86: Islam adalah agama nasihat.. bkn mengondemorg yg mungkin ingin menyatakn kebenaran..

>>>" addinu nasehah " itu memang betul.tidak salah menyata kebenaran,yang penting apa yang dibangkitkan itu memang benar.fakta tuduhan terhadap pelajar mesir yang disebut semuanya salah,semuanya berdasarkan emosi dan imegenasi tanpa bergaul dengan pihak disebu secara dekatt.kalimah pun haru biru,penuh mazmumah.inilah orang melayu,otak berfikir singkat.banyak benda yang perlu diketengahkan,dari benda-benda remeh temeh kalian.

20 Dec 09, 11:08 PM
kepada fatimah: saya jawab kat sini.DEMI ALLAH dan RASUl, saya bukan pelajar mesir..saya hanya budak hina yg tggl kat pendalaman sabah tp bkn org asli.kulit putih.T__T

>>Anda bagus.kalau benar anda bukan pelajar mesir,sikap ini telus,pengakuan.saya tak rasa anda hina.yang perbuatan hina adalah mereka yang membiarkan anda terus dibuai pujian dengan perilaku salah.mereka yang tersalah,memacu kamu kearah lagi tidak terarah.carilah pemandu sebenar-benar pemandu jalan hidup.harapkan carian pemandu akhirat di internet,banyak yang tidak asli,penipuan dan macam-macam,alam maya katakan,manakan jumpa realnya.penipu banyaklah

20 Dec 09, 11:08 PM
kak_suna86: mengaku bersaudara atas dasar sesama islam. tp.. bl diusik cpt tersentap tnpa menggunakan kewarasan yg sebenarnya...kak_suna86: syurga itu milik semua

>>> sebab rasa akhul muslim lah cepat tersentak, tersentak untuk membetulkan.terusik bila jajaan bersifat tauhid,ancaman akhlak,ancaman adab,ancaman hilang sifat umat islam,sosial dan macam-macam.syurga memang milik allah,ingat,neraka pun milik Allah,so tegur menegur kembali kejalan lurus itu perlu,so silap langkah dapat neraka betul langkah syurga,ini yang kena ingat.apa salah dia tegur aku tegur kamu tegur, saling tegur menegur.

20 Dec 09, 11:13 PM
kepada kak suna: teros pulih semua semangat ummi.alhamdulillah.alhamdulillah.saya tahu yg benar pasti Allah bela.pasti Allah bela.pasti dan pasti..i love u kak suna.hehe

>>>harapnya artikel saya lagi-lagi menyentap kamu,bukan kamu saja bisa menyentap orang,supaya lebih faham,jalan nak bercakap tentang islam.kadang2 orang keras perlu dibalas lembut,tapi jangan lupa ada waktunya juga orang keras perlu dibalas keras,supaya berkesan. saya tak berniat hukum kamu,tetapi kalimah saya keras, kot-kot membantu kamu sadar.i luv you to in islam, i luv all of u to.<<>

20 Dec 09, 11:17 PM
kepada kak suna: terima kasih kak, umi kena rehat sekejap..nak muhasabah diri.sbb komen org menunjukkan siapa diri kita.mahalnya harga sebuah perjuangan.muahhh semua.HAHAHA

>>>yang perlu dimuhasabah paling utama peminat-peminat dairi kamu.aku cukup terpaku bodoh,kelu,lihat tiada tindakan wajar dari pengunjung kamu,terutama dari golongan agama yang tak bertindak baik(bagi aku).muhasabahkan juga artikel saya kepada kamu.harap lepas ini,ayat lebih waspada.berhala tuju.dan berlambangkan ciri-ciri umat islam.tetapi bab muhasabah ini, aku kembalikkan kepada diri aku,adakah matlamat aku dengan ketegasan selama ini tercapai,seperti kamu berkata,keras dan pedas supaya orang sedar(cumanya aku tak setuju tentang makian kamu antaranya yang terbesar).aku tahu cara begini kadang-kadang kesanya amat besar(yang baik).cuma kamu,teramat lucah..aku tak suka dakwah islam lucah,ditonton khalayak pulak.itu fasal kena serang,bukan sebab kamu serang pelajar mesir.kamu budak baru belajar?xpa,inshaallah ramai akan tunjukkan lepas ini,bukan aku(aku tak hebat).

20 Dec 09, 11:22 PM
kak_suna86: Ya Allah.dikesempatn ini km brmhon supaya hidayh sentiasa dihati km.. tarbiah sentiasa mengiringi km.. ujian sbg pnduan kpd diri..

>>>dan sebab ini juga lah admin post entri.semoga Allah beri tunjuk jalan hakiki.

21 Dec 09, 12:20 AM
kepada yim: tuh la pasal.giler pundek hahaha.aku risau kau salah satu diantaranya.kot2 lah kan.batu delima!!wakakakaka

>>>apa itu "pundek" aduyay...tarak insap lagi kah kak..apa mau bikin lagi..tatau ma..cikit cakap sulah,manyak cakap pun sulah..apa mau cakap lagi pun susah..tak tau, tarak sudah punya..perkataan2 semacam " pundek" inilah yang admin suruh ketepikan.
----------------------------------------------------------------------------------
entri admin sebelum ini,bukan menyatakan anda sesat, tetapi pembawakan cara kamu itu,bisa mampu kearah itu,bagi yang tidak ada ilmu,mungkin terikut cara kamu,kan sedih..jadi,luar kotak niat,tiada maksud aku kamu sesat atau kufur terniat dalam hati,mana mungkin aku mendoakan saudara se islam aku begitu.lafaz kata entri sebelum ini,itu hanya penyedar jiwa,bagi cepat sedar.paham lah itu je aku nak kate.cakap panjang pun tak gune


bersambung... episod 3

8 ulasan:

panglima_khalid berkata...

baru baca sampai kisah alif ba ta..

baik, tak percaya marilah datang rumah. ust hairul nizam tahu rumah saya di belakang azhar nih...ust nazrul nasir pun tahu..jemputlah datang..tanyakan kepada Ust Nazrul, panglima khalid AKA aji..

baik, kalaulah kiranya ini masalah kecil, masakan mungkin anda akan melenting dengan sebarang teguran. anda pasti berjaya selesaikan dengan mudah masalah ini, sekejap sahaja. dan sekejap sahaja saya boleh mengenali sedikit sebanyak ummi dan sekejap sahaja saya berjaya mengetahui punca masalah. saya tak pula melenting apa-apa. biasa-biasa sahaja.

ya, saya tak nafikan isu budak pengkid ini tak begitu besar sebesar palestin tapi isu ini merupakan masalah di tanah air kita yang merupakan tanggungjawab kita. dan isu yang dibawa ummi adalah bermasalahnya kebanyakan lepasan mesir...

dan sampai bila anda akan katakan semua manusia takkan sebutkan kalimah tersebut? mungkin anda belum jumpa masyarakat yang lebih teruk dari ini..yang sentiasa buruk sangka dengan Allah, yang setiap hari cakapnya carutan, yang tak beradab dengan ulamak, yang kufur dari sudut bahasanya, tapi Islam takkan terus menghukum mereka kufur sesat kerana mereka mengaku masih Islam dan mereka tak tahu AKA jahil ucapan mereka membawa kufur. betapa tingginya kriteria anda untuk masyarakat awam. syeikh ahmad hajain selalu sebutkan, untuk orang awam ini kita letakkan serendah-rendah yang mungkin sehingga mungkin dia hanya mengucap kalimah shahadah dan selainnya maksiat dan kufur yangmana dia sendiri jahil apa itu sempadan Iman dan kufur.

kalau contohnya, saya tuliskan satu novel, menceritakan hidup seorang kristen dan dalam ayat-ayat ucapannya saya tulis "saya sangat beriman dengan tuhan jesus" maka anda nak kufurkan saya sebagai penulis novel tersebut? bagaimana tu?

aku tak dipandu sesiapa, gua menegur kamu yang sangat melenting dan menunjukkan sikap yang buruk terhadap orang awam yang jauh dari ugama...kalaulah nak ditamsilkan, sekumpulan manusia terdiri dari ana, kamu dan beberapa orang lain melihat seorang badwi yang masuk ke masjid lalu kencing. beta akan menghalang kamu yang nak memancung badwi yang kencing dalam masjid sahaja. bukannya patik misalkan patik nabi atau terdapat nabi di dalam kumpulan itu, tapi I menghalang kamu. itu sahaja. kerana tindakan kamu akan menjauhkan hati badwi itu mendekati Islam.

ummi menggerakkan kita, mengejutkan kita dari lalai...terlupa dengan orang di bawah kita...bukan mengajar kita apa yang perlu kita buat..beliau minta kita berikan juga jalan penyelesaian untuk mereka-mereka yang sesat itu, jangan hanya kutuk, marah, jelik dan sebagainya. mereka jahil, sangat dahagakan petunjuk. misalan belajar alif ba ta tu memang tak sesuai... misal yang sepatutnya adalah beliau mengejutkan mereka yang tidur bermimpi yang indah-indah sampai terabaikan mereka-mereka yang memerlukan suapan makanan darinya yang sedang tidur itu. ummi sekadar kejutkan dengan cara letupkan bom di tepi katil atau tepuk kaki anda perlahan2 atau cuma bisik di telinga anda...kaedah kejutkan tu banyak. bila dikaji dari sudut fekah, kejutkan tidur dengan bom sangat dilarang kerana membahayakan kesihatan si tidur, kaedah mengatakan tiada dimudaratkan dan tiada memudaratkan.

panglima_khalid berkata...

Addninunnasihah.. kepada siapa? nabi sambung kepada semuanya termasuk pemimpin dan pengikut.

tidak wajar dikatakan ""fakta tuduhan terhadap pelajar mesir yang disebut semuanya salah"", kerana saya sendiri di mesir, dan azhar, saya mengakui yang ada benarnya tuduhan ummi..kalau tak percaya buka blog ustaz nazrul dan ustaz hairul nizam yang mengkritik pelajar azhar yang malas mengaji, yang ""layakkah anda digelar azhari??"" disebabkan kita yang tak mengetahui bicara orang luar kenapa kita nak mengatakan tuduhan itu tiada? kaedah (usul fiqh kalau tak silap aku) yang mensabitkan menjadi hujjah bagi yang menafikan, ummi pernah baca paper atau blog atau pernah jumpa lepasan mesir yang bermasalah jadi disebutkannya secara pukal. anda tak mengaku maka anda menafikan, oleh itu yang mensabitkan diterima sebagai hujjah. dan sememangnya berlaku, kenapa nak memaksumkan kami si azhari?

menghina diri memang dilarang dalam Islam. tetapi larangan itu bersandarkan keadaan, menghina diri di hadapan Allah dengan mengatakan aku hina ya Allah, tidak salah. menghina diri di hadapan khalayak adalah salah kerana menjatuhkan air muka dan islam sangat-sangat menitik beratkan maruah. oleh itu saya sangat berharap ummi memadam kalimat2 yang boleh menjatuhkan dirinya, jika dia tak mahu padam terpulang pada dirinya. jika kita menulis kepada saudara kita surat diakhiri dengan ""aku yang hina lagi dhoif"" berdasarkan niat kita. kalau niat untuk menjatuhkan maruah sendiri maka haram tetapi jika niat mengingatkan sahabat bahawa Allah itu sangat hebat aku dan kamu hina maka dibolehkan dengan karahah (dibenci).

""harapnya artikel saya lagi-lagi menyentap kamu"" harapnya niat yang dihati betul. kerana niat nak menyakitkan orang lain sekalipun hanya perasaannya adalah dilarang. tiada dimudharatkan dan tiada memudharatkan..

""(cumanya aku tak setuju tentang makian kamu antaranya yang terbesar).aku tahu cara begini kadang-kadang kesanya amat besar(yang baik).cuma kamu,teramat lucah..aku tak suka dakwah islam lucah,ditonton khalayak pulak.itu fasal kena serang,bukan sebab kamu serang pelajar mesir.kamu budak baru belajar?xpa,inshaallah ramai akan tunjukkan lepas ini,bukan aku(aku tak hebat)."" Allah!!!

panglima_khalid berkata...

sambung tadi...

"" Allah!!!

mari kita menyelami masyarakat jahil di luar sana, yang mencarut marut, mencaci maki, yang tak beradab dengan ulamak, jauh dari Islam, yang kufur tutur bicaranya, tetapi ada hati nak ajak kawannya solat.."yo bro, jom solat..kambing gurun la lu taknak solat..jom la babi, solat wajib tau dak" maknanya kalau mereka nak ajak solat tiba2 mereka berubah "gua kenyang lagi la, lu isap la dulu...eh enta!! jom solat jom..mana boleh ehna tak solat..solat tu kefardhuan agama nahnu tu""

mari kita menyelami masyarakat jahil di luar sana, yang mencarut marut, mencaci maki, yang tak beradab dengan ulamak, jauh dari Islam, yang kufur tutur bicaranya, tetapi ada hati nak menegur kesalahan kecil kita yang bermasam muka dengan mereka...mereka akan kata "enta nih tak boleh la masam muka dengan kami"...gitu? tinggi betul skala untuk orang awam...maknanya ramai sangat yang berdosa serta sesat di luar sana

dia nak sedarkan kita supaya jangan lupakan mereka2 yang jahil yang hari-hari zikirnya lucah dan carut. itu.

meh sini aku tunjuk ayat ummi..
""pernah tanya, kenapa ummi?semua terus cakap, eh tak baik,eh tak sopan, eh tak muslimah,eh tak tak.
[edit]
lain kali TANYA.jangan terus menghukum.bukan aku tak tahu benda mencarut ini TAK BAIK TAK SOPAN.aku sangat tahu dan WARAS.
okeh mari tanya sekarang.
'ummi, kenapa kau cakap kesat yang didalamnya ada isi-isi agama?fitnah tahu?'
[edit]
sebenarnya....[edit]
aku bawa kau ke suatu dunia realiti dimalaysia..
aku papar kau drama-drama dunia remaja yang rosak akhlak.
aku nak tengok jauh mana kau boleh fahami HATI-HATI golongan ini.
ternyata bukan?engkau lebih memilih MENGHUKUM tanpa cuba MENDASARI JIWA mereka.
yaah, inilah hipotesis eksperimen aku.
'ORANG BELAJAR AGAMA HANYA TAHU MENGHUKUM TANPA KEADILAN YANG NYATA'
nampak?""
tamat petikan yang bertajuk ""PEMBETULAN DOSA T____T"" edit sebab ayatnya kurang molek jadi dipadam, selebihnya memang asli, tetapi blog telah private, nasib baik aku ada soft copy..

INFOKINI berkata...

wahai panglima.aku kira engkau orang terkasima.baca fikiran pencerita,semuanya bagi kamu teori.belum pernah menerjah kancah hidup seperti ummi.apa pun,aku paham.engkau berniat baik,dari hujjah2 engkau.ketahuan oleh kamu,teori dan praktikal tidak semua sama.aku pikir,engkau kena terjun ke dasar mereka.

aku???aku telah biasa,asal aku merempit..keliling aku?mat dadah,mat giyan tak seorang terkecuali.aku teramat paham.sebab itu bahasa aku kasar bugar,buat si dia.aku golongan sama.sebab itu aku juga tak salahkan dia.

siapa salah??manusia pendakwah tak salah...cuma aku kata cara salah..cara pendakwah salah.aku kata kalian salah,supaya kalian(pendakwah pikir).tak semua cara dakwah wajib mendata. itu perlu kadang2 turun naik,sekejap lebut sekejap menaik,engkau paham?engkau tak paham,sebab engkau tak pernah isap ganja.merokok pun engkau mungkin tak pernah.

aku?memang aku bukan mat ganja,mat dadah.tetapi keliling aku itu semua,paling kurang aku pernah perasa,cuma bukan dadah..bahasa kami..hamboii..hingar bingar.ummi tentu tahu bahasa kasar aku..cuma aku tak guna maki hambor..dia nak guna,itu cara dia.cuma aku tegur.itu salah.aku salahkan dia?memang aku salahkan dia dalam entri pedas aku(mungkin),supaya dia fikir,tidak maki itu baik untuk diri,sebab?ia kembali sumpah diri.

dlm niat aku?aku nak bagi dia jauh islam?haram tidak..nak bagi dia damping islam.itu aku sebut,aku sedih,sebab orang agama,dakwah mendata..tapi aku tak salahkan 100% mungkin sebab tiada pengalaman,teori dalam kepala kamu,praktikal baru mencuba.

aku?? aku adalah praktikal..kerana aku menerjah saat itu zaman muda aku,keliling aku begitu,cuma,macam istilah ummi,allah sayang kita.allah sayang aku,dicampak aku ke bumi mesir.sedikit berubah.sapa mengubah?dengan izin allah,para alim ulama' disini.sangat cantik.aku di didik dengan bertali arus.di didik dengan sorong tarik.

maksud aku?terkadang aku di beri kata pedas,sakit..supaya berfikir..terkadang-kadang aku diberi kata lembut,juga suruh berfikir..aku berfikir..alhamdulillah,aku banyak berubah..

kamu(pendakwah)??aku tak salahkan juga(bagi yang serius berdakwah),cuma kepelbagaian bentuk dakwah kamu kena pelajari.sebab apa aku kata begini?sebab aku terjun dan terjah medan praktikal,kerana aku sendiri disitu dahulu,aku sering kembali disitu,untuk sedarkan kawan-kawn aku,umat islam.tapi aku bukan hebat,sekadar cuba sedaya mampu.berjaya alhamdulillah,tak berjaya.minta perlindungan dan pertolongan dari tuhan.

percubaan aku berjaya.kau nak kata apa?tetapi,allah maha tahu,yang sudah baik alhamdulillah.yang belum,belum tentu.jadi aku berserah pd tuhan.aku melihat cara ini.berkesan..aku terus..bukti?sudah ada sebelum ini.tak berkesan selepas ini,aku stop..bukti? belum lagi..

entri ketiga aku tak post kan lagi.lama sudah siapnya.saja aku menguji.para penda'e bagaimana anda menyeru..

apepun tahniah pada panglima.hati mulia.kau perlu tahu..jalan itu pelbagai..mungkin cara kau teori baru praktikal.tetapi suasana kehidupan kita tidak sama.dunia juga tak sama.maksud??tak semua cara menarik orang prlu sama..mendata,ikut teori tanpa gabung pengalaman.aku?? aku berhadapan praktikal dahulu,teori aku belajar kemudian(dimesir ini).maksud aku,aku telah lama menerjah dunia sosial,kerana itu.. pengalaman aku sendiri.bila berhadapan teori(ilmu),aku dapat menyelami.kepelbagaian cara dalam mindaku.dia itu,umpama aku dahulu,lebih kurang walau tak sama.

kita ada sejarah silam..harap hurul jangan cepat membantah..aku terima kalimah kamu.cuma teguran agar diperelokkan.kamu juga kena terima kalimah aku..aku tegur,kau tegur.saling kita tegur menegur..

DEVOTEE berkata...

bismillah...

pakat2 la jga adab brdkwah. fahami mad'u. jgn ftnah. jgn bt tduhan mlulu. jgn sng2 tduh org sesat.

msir ni, bumi fir'aun, bumi nabi musa. warisannya msih ada. ada yg jhat, ada yg baik. jgn dinafikan salah satu drpdnya.

malas..

ponteng..

tidor..

drama korea...

dah la skit2 noh... ^_^

tp, bgitu rmai pwaris anbia. sgguh mulia hdup mreka. sdap mata mmndang...mmg x dpt dnafikan...

seorg guruku prnah brkata. "di mana terdapat org yg plg 'alim, d situ jugalah terdapat org yg plg jahil..."

renungan terakhir;

"aku bnci org cerdik tp jhat, aku bnci org 'warak' tp bodoh..."

slamat mnafsir, ikhlaskan niat, insyaAllah... ^_^


.

panglima_khalid berkata...

macamlah kamu kenal aku..tak mengapa..

aku sangat sedar aproach itu berbagai-bagai. mulanya aku dahulu (zaman garang gile) menganggap semua perlu sama, tetapi semakin lama semakin matang aku menyedari tak semua perlu sama.

bila manusia tak sama, cara penyampaian juga tak sama. itu aku sangat paham.

dan aku tak mengatakan cara menegur bukan dengan lembut sahaja, ada perlunya keras dan tegas, namun apa tindakanmu? bila nampak dianya berkata keras dan ramai pengikut kenapa terus menghentamnya di sini? mengapa tidak menegur di sana dengan memberikan ruang keluar dan mengajak memperbetulkan kalam?? siapa yang tak hikmah? aku bertutur boleh diterimanya, rasanya sampai sekarang ummi belum kritik tulisan aku dan boleh menerima dengan terbuka.

ada kalanya perlu keras, aku tak nafi, tapi ada caranya. umum manusia perlu digunakan cara lembut. lihat sahaja Umar al-Khattab yang asalnya memang kita tahu dia keras. namun setelah wafatnya Rasulullah, zaman Abu Bakr, Umar dinasihatkan si khalifah pertama supaya lebih berlembut. semasa dizamannya dan dizaman rasulullah ada orang yang boleh mengawal nya (tarik dhomer bebetul ok), selepas meninggal aku siapa lagi yang boleh mengawal kamu wahai umar?

selepas umar naik khilafah, bagaimana sifatnya? rahmat dan kasih sayangnya pada manusia walaupun masih ada saki baki 'keras' dalam caranya.

kalau salah cara pendakwah, bagaimana kamu menangani masalah ummi yang menyerang kamu? kamu menegur ummi seolah dia salah sesat, dan kemudian kononnya putarkan kepada pengikut, terpulanglah nak putar alam bagaimana pun, tapi kamu tetap salah memulakan langkah teguran. dan aku tegur di komen ke enam,blog ko nih lah...episod satu tuh..camne ko boleh paham bahawa semua sokong "makilah dia ummi"..aku pun tak paham ko paham guane...

""aku terima kalimah kamu.cuma teguran agar diperelokkan.kamu juga kena terima kalimah aku""
kan mudah kalau kau mulakan dengan ini, tiada sengketa, tiada yang berburuk sangka.

hairannya, bagaimana kalau ko memahami mereka yang jahil dan bermasalah, ko dah melalui praktikal (konon aku tak praktikal la eh?) tapi ko tak berjaya mengurus dari awal api dari merebak. sekarang ko tersepit dengan pandangan pembaca yang mula memahami. berapa hari isu nih eh? aku baru semalam kenal ummi secara maya..

dan selepas bertemu aku, dia boleh dengan rela hati tulis entry mohon maaf atas kesilapan dia mengumumkan mesir. kau? mengapi apikan adalah..

dia juga bagitau sebabnya dia test power, dia taknak disalah erti lagi, tapi kau? kata dia sesat? atau nak kata aku dan lain2 yang backup dia sesat?

dan kau masih belum mengenali aku..itu hampir pasti...

(husaini presiden perubatan tu junior aku, hamdan saparwan tu senior aku)

panglima_khalid berkata...

ha...contoh yang aku selalu gunakan masa main sekolah-sekolah dulu...tahun 2002-2005...

potong kek kena guna gergaji rantai...potong kayu guna pisau plastik...

eh silap...terbalik..saya putar halim..

jangan anggap orang lain lebih rendah ye, kengkadang kanak2 perlu tegur orang tua, kadang2 orang jahil tegur orang pandai..tapi ulamak merendahkan diri..

selagi boleh aku nak isu ni diselesaikan seberapa segera...sebab aku pun bukan banyak masa sangat nak fokus benda2 gini..banyak lagi yang besar (konon..! tapi fokus jugak kat sini..ape punya tuur) yang perlu diselesaikan macam isu palestin (sapa rasa terkena dia rasa lah..)

aku masih tertanya-tanya sefaham mana dia dengan teori dan praktikal dia sedangkan aku diajar dengan ILHAM YAQINI...lebih jauh dari sekadar teori dan praktikal tu...nak tahu?, mulazamah lah dengan syeikh ahmad hajain...bagi aku, dialah murabbi dan pembimbing aku..banyak yang aku dapat istifadah darinya, bukan sekadar teori, praktikal aku dulu pun diubah dengan teorinya serta ditambah ILHAM YAQINI..

adios..

budak bijak berkata...

22 Dec 09, 06:21 AM
hurul ummi: saya terima ini sbagi hukum karma.tp plis tak wajar tuduh sesat kan?tp takpa kenangan adalan kemanisan cinta dua benua.wadefak ummi mengarot apakah?KAHKAHKAH.moh kitee bermaafaan.sekian makaseh
22 Dec 09, 06:20 AM
hurul ummi: alahai gadoh2 sayang bah..kihkih..dah saye emo, bakpenyee turuti keemoan budak comel neh.haiyaaa.tp takpa syabas dkt admin sbb satu2nya MANUSIA DEGIL menyentap hati saya.ewah.hebakkkk.
22 Dec 09, 06:16 AM
hurul ummi: admin, u buat jantung i bergetar hebat detak kencang..sama ada u pompan atau lelaki.i paksa u nikahi i skrg jugak!wakakakaka.i love u.BAHAHAHA sila lempang aku
.........................

apa kahabar semua.nak bagi pendapat juga.pada saya apa yang dilontarkan admin blog ini ada hikmahnya juga.admin memberi kita berfikir,supaya lebih bijak dalam berkata-kata.saya tak nampak admin menyesatkan individu(orang-orang yang disebut),tetapi admin menegur kita supaya elok dalam berkata2(sebab kata2 kita kadang2 banyak dah sesat jalan,so kembali kepada pankal jalan,kalimah tayyibah),elok dalam berdakwah,sebab mungkin admin lihat ramai dah leka berhibur,sampai lupa memperbetulkan kawan-kawan

saya lihat,admin berjaya menyedarkan sedikit sebanyak hurul ummi,sedikit sebanyaklahkan.lihat,dengan artikel admin ini,nampaknya gaya bahasa hurul ummi dah ada sedikit perubahan.hurul ummi pun dah sedikit sedar

yang penting,nampaknya admin cuba menyedarkan orang yang disamping ummi,bukan hurul ummi itu tujuan dia 100%.betul juga,lihat orang disamping ummi agak leka,kalau sebelum ini dalam chat box hurul ummi,ayat-ayat tak sedar(sedikit sebanyak),pengunjung layan sekali,sekarang tuan blog dan pengunjungnya dah sedar dan buka mata,sikit sebanyak.

bawak sudah-sudah,lihat admin dan blog emosi pun dah dua-dua beri faedah pada pembaca.jangan pula orang lain salah sangka.lebih-lebih api-apikan.hehe

pasal ustazah jeling tu,jangan disalahkan semua yang bergelar ustazah.entah betul atau tidak yang hurul jumpa itu benar2 ustazah,silap2 dia hanya orang biasa pemakai tudung labuh,hurul pun kata entah mesir entah UIA(tak pasti).kalau benar pun dia ustazah,mungkin dalam 18 juta itu dia yang satu.sebab saya pernah ke mesir melancong,orang malaysia dimesir,baik sekali.saya ada ramai kawan pelajar mesir,hebat dan baik sekali.jadi rasanya yang macam hurul sebut tu, 1 dari 18 juta je bemasalah.hehe

pasal hurul kata warga mesir betelagah pecah belah,itu yang hurul ummi lihat.tapi sebenarnya mereka itu orang bijak pandai,mereka tu berkhilaf(bertukar2 pandangan) bukan bergadoh.kalau orang agama berdebat,jangan campor,itu urusan orang alim ulama',untuk cari jalan pemutus setiap masalah,belum putus jangan kita orang biasa campur,sebab kita tak tahu apa2.urusan mereka,bertukar-tukar pandangan,saling betul membetulkan.untuk kebaikkan ummat juga.sebeb tu ada fatwa,sebelum dapat fatwa,ulama' berkumpul,berdebat,berbincang,tak payah kita campur masuk nak bincang sama.hehe,tunggu je keputusan mereka.

oklah nampak hurul ummi pun dah ok,faham maksud admin.sama-sama dapat kebaikkan admin dan hurul ummi..teruskan perjuangan

jangan gado-gado kepada pembaca,hurl dan info kini ok je,korang yang lelebih.huhu

nasihat..dari saya
bijak membaca