Sabtu, 17 April 2010

P094 HULU SELANGOR UMNO/BN TAK TUNAI JANJI

Dari kiri Chandran(calon bebas,pimpinan MIC),P Kamalanathan (Calon BN,ketua penerangan MIC),Dato' Zaid Ibrahim(Calon PKR/Pakatan Rakyat,Bekas Menteri),Johan(calon bebas,AJK pemuda UMNO Shah Alam)

Hulu Selangor 17 April: - Hari ini merupakan hari penamaan calon MP baru bagi P094 iaitu Parlimen kawasan Hulu Selangor, berikutan kematian penyandang ahli parliman kawasan tersebut yang menjadi pilihan rakyat pada PRU lepas dari PKR, Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad, pada 25 Mac akibat barah otak Apa yang menarik bagi kawasan P094 ini, mejoriti bagi kependudukan kaum dipunyai oleh bangsa melayu (islam) lebih dari 50%. tetapi calon pilihan sejak beberapa PRU lepas disusun oleh BN dengan menawarkan calon bukan melayu dari parti MIC.
P Kamalanathan (Calon BN,ketua penerangan MIC) bersama rombongan BN
Janji dari umno (BN) akan memastikan calon BN adalah dari anak tempatan, dan menempelak pakatan rakyat apabila meletakkan calon bukan dari anak tempatan yang mewakili MP kawasan itu dari calon PKR Dato' Zahid Ibrahim (bekas menteri kerajaan UMNO) dianggap meludah ke langit jatuh menimpa muka sendiri. Ini kerana, pada dada akhbar BN dan media BN sebelum ini menyatakan bahawa mereka akan meletakkan calon anak tempatan serta menganggap BN akan menang besar disebabkan PR meletakkan calon bukan anak tempatan.
Ribuan penyokong Pakatan Rakyat
Suasana sekarang melihat PRK di hulu selangor kali ini nampak lebih berpihak kepada Pakatan rakyat. Ini kerana awal-awal lagi BN telah tidak mengota janji bila mereka sendiri telah mengemukakan calon bukan dari anak tempatan, yang akibatnya akan tertempelak diri sendiri, setelah mereka mengapi-apikan calon semestinya anak tempatan, dan menyatakan PR gagal melakukan hal itu. Akhirnya mereka BN juga sama

Gambaran lain pula, kelebihan pada Pakatan amat ketara, diantaranya calon yang diletakkan Pakatan mempunyai pengalaman luas dalam kerajaan sebelum ini seperti pernah menjadi menteri dijabatan perdana menteri serta dikenali rakyat satu malaysia. Manakala BN menghadapi dugaan dan cabaran hebat apabila calon yang peringkal awal dicanang-canangkan adalah bekas calon PRU lepas iaitu Timbalan presiden MIC Datuk G Pananivel tidak terlantik kembali dan merupakan calon pilihan MIC pusat dan cawangan, dan seorang lagi calon pilihan MIC (Timbalan Ketua Pemudanya), V. Mugilan juga tidak dipilih.
Calon bebas Chandran pimpinan MIC
Ditambah lagi calon yang dilantik BN hari ini adalah bukan calon pilihan MIC iaitu P Kamalanathan (ketua penerangan MIC). Kedapatan pula seperti wujud ketidakpuasan hati dikalangan pemimpin MIC sendiri apabila seorang calon bebas (dari MIC) turut bertanding iaitu Chandran. Presiden MIC Datuk Seri S Samy Veelu berkata Chandran, yang menjadi naib pengerusi dari tahun 2003 hingga 2009, dan kini digantung setahun, akan dipecat daripada MIC.
Calon bebas Johan dari AJK Pemuda Umno Shah Alam
Agak menyesakkan BN untuk menang kali ini apabila Johan yang juga AJK Pemuda Umno Shah Alam turut bertanding atas tiket bebas. Ini seolah-olah menunjukkan wujud ketidakpuasan hati dikalangan Ahli UMNO yang sebelum ini berkeras mahukan calon di hulu selangor ini diwakili UMNO berikutan peratus pengundi dan penduduk adalah mejoriti melayu dan sebelumnya juga UMNO pernah bertanding disini. Johan akan menghadapi pemecatan keahlian UMNO yang akan diusulkan oleh ketua pemuda UMNO khairy.

Apa yang pasti, PECAH UNDI akan berlaku secara besar-besaran, apabila pengundi akan mencampakkan undi protes didalam kotak undi. Ini semuanya akan menguntungkan Pakatan Rakyat dan sudah sepastinya Calon pakatan menjadi pilihan kerana calonnya Melayu dari parti campuran Melayu, India, dan Cina. BN seolah-olahnya akan ditolak oleh pengundi kali ini kerana berlaku banyak gejala tidak puas hati dari pengundi dengan calon yang diletakkan.

Apa yang diutarakan diatas adalah pandangan Admin INFOKINI berdasarkan mood rakyat One Malaysia dan pengundi dikawasan Hulu Selangor.

3 ulasan:

akuegypt berkata...

insyaAllah.

Hamba Ilahi berkata...

insyaAllah jugak.

Tanpa Nama berkata...

masya'allah, subhanallah, allahu akbar

takbir... !!! takbir... !!! takbir... !!!