Rabu, 16 September 2009

HORMATI BUMI ANBIYA', JANGAN MENGHINA BUMI NABI

Gambar: Puncak Jabal Musa Mesir

INFO MANSURAH 15september 2009: Hari-hari dalam sejarah rakyat malaysia di bumi Mesir., tak pernah tergambar sebelum ini kepada dunia islam bahawa rakyat malaysia di ripublik ini boleh memperlihatkan budaya kurang senang dikalangan warga arab dan budaya kurang sedang dibumi anbiya'. Apa yang INFO KINI nak ketengahkan, pemasalahannya senang-senang sahaja pelapis-pelapis bagi penuntut-penuntut terdahulu dibumi mesir ni memperlihatkan akhlak dan peribadi yang kurang senang dipandang dan tidak secocok dengan sandaran nama ummat islam. Ia seumpama buaya bujang senang yang gemar menelan orang dimalaysia satu ketika dahulu, perumpamaan ini samalah dengan mahasiswa/wi malaysia dimesir yang meratah nama mahasiswa/wi Mesir sebagai pelahir generasi rabbani yang begitu sinonim sebelum ini. Ini satu kekesalan yang amat nyata.

Admin menyatakan kekesalan diatas bukan ditujukan kepada semua mahasiswa/wi dimesir, tetapi segelintir siswa/wi yang boleh mengeruhkan nama student disini, ini kerana admin dan ramai lagi kawan-kawan dari merata tempat dimesir pernah melihat akhlak dan peribadi yang ditunjukkan oleh segelintir student contohnya anak-anak didik Agensi GMN mansurah ( Global Medic Net Work ). Apa yang berlaku, pernah Admin sendiri terserempak dengan kelompok ini, yang lelakinya berambut pang bercolor-color, berseluar londeh, bersubang-subang sini sana dibadan, bersikap kurang sopan dikhalayak ramai seperti di airport dan macam-macam lagi perangai, yang temannya perempuan pula, berpakaian seluar londeh sehingga memperlihatkan seluar dalam, seluar yang penuh koyak rabak sini sana sengaja difesionkan yang memperlihatkan daging badan, kain baju yang tak mencukupi untuk menutupi badan dengan baju atas nuh tinggi terkeatas pusat macam pakai baju dalam sahaja itu pun koyak rabak sengaja difesionkan, rambut yang bukan ikal mayang tapi fesion yang meloyakan dan sikap tak ada kewanitaan. Kalau nak gambarkan disini tak tergambar dibuatnya. Semua sikap-sikap negatif ni ditunjukkan dikhalayak ramai, sehinggakan arab pun pelik, mana punya negara agaknya mereka-mereka ni.

Ada lagi kisah, warga mansurah ada bercerita, bukan masalah agensi GMN saja,sesetengah pelajr medic lelaki perempuan selamba sahaja menelan air-air didalam botol arak di pub-pub. Bertukar-tukar pasangan dalam berhubungan sedangkan belum berkahwin. Kisah ni admin rasa dah terlalu kronik, tak bermakna mereka bukan pelajar azhar, boleh berperilaku macam tu. Hamba ni rasa pelik, mereka-mereka yang diatas (Agensi) tak rasa berdosa ke melahirkan generasi macam ni dengan tak mengambil tindakan susulan. Student-student ni tak rasa berdosakah buat sikap yang macam ni. Kalau tak segan nak buat perangai tak senonoh pun, biarlah kene tempat. Maksud admin bukan tempat selain dimesir boleh buat maksiat, maksud admin, sekurang-kurangnya hormatilah bumi anbiya' ni, bila kita tiada segan silu buat dimana-mana tempat maksiat ni contoh buat maksiat kat masjid, tak ke maksudnya kita menghina masjid tempat beribadat, orang kafir lihat pun boleh tafsir masjidlah tempat punca maksiat nanti, kan ke itu memburukkan nama islam. Begitu juga bumi nabi ni, takut-takut pada masa akan datang, penilaian orang kafir bahkan orang islam sendiri termasuk warga islam malaysia akan memandang, bahawa negara yang menjulang islam pun adalah tempat sumber utama maksiat. Jadi kita sebagai mahasiswa/wi perlu memastikan gejala-gejala negatif dan maksiat tak berpusu-pusu menguasai akhlak dan peribadi kita, dan kalau bukan kita yang buat perangai buruk itu pun, sekiranya melihat warga malaysia berperangai hudoh itu, kita harus tegur, amal ma'ruf nahi mungkar tanggungjawab bersama.

Tidak dilupakan juga, teguran buat warga azhar, jangan mengambil kesempatan jalan hina dengan maksiat yang terpampang didepan mata, dengan bersama join maksiat yang dilakukan rakyat senegara yang berlajar disini, akan tetapi bersama mengambil kesempatan mencegah maksiat yang berlaku, amal ma'ruf nahi mungkar. Apa pun baguih juga pihak persatuan ada Unit Pencegah Maksiat macam HISBAH, ha kebaikan ini tak disangkal, dan unit ni perlu berterusan, kalau group2 lain nak komen part ni, suruh mereka-mereka bertaubat.

Peringatan buat semua Mesir Ini bukan amerika, dan juga bukannya London, juga bukan lorong haji taip atau pun sarang pelacuran. Bumi mesir ini bumi anbiya', kiblat ilmu, janganlah mencemarkan nama keluaran mesir yang sebelum ini sudah terkenal melahirkan generasi berakhlak dan menjadi qudwah kepada masyarakat malaysia. Kalau gejala mundur (sosial yang keterlaluan dan akhlak rendah ), berakhlakkan dan berpakaian macam orang zaman batu dulu ini berterusan, dibimbangkan negara malaysia akan diwarisi oleh masyarakat tidak bermoral dan mundur dari segala segi.

Tiada ulasan: