Jumaat, 25 September 2009

ABIM,ISMA & AGENSI MEDIC TERTENTU MERUPAKAN AGEN PARTI POLITIK?

INFO ZAGAZIG 25september 2009: INFO terbaru yang INFO KINI terima, agak mengejutkan admin. Apa yang mengejutkan tu? mahu taknya terkejut. sosek-sosek dari pelajar yang hadir program Orentasi Agensi Medic pertengahan september baru-baru ini ada menceritakan penerangan yang mereka terima dari pihak pengurusan tertinggi mereka. Tetapi sosek-sosek yang diterima admin bukan khabar anginlah, berita yang diterima adalah INFO yang benar keluar dari mulut student yang hadir sendiri, yang bertanya kepada senior-senior dan abang-abang lama inginkan kepastian dan pandangan. Kalau student tu menerangkan maklumat yang salah, so maklumat admin ni pun salah lah. Ini sekadar info.

Apa yang terjadi dalam program orentasi tersebut, dikatakan perasmian dirasmikan oleh pegawai Agensi malaysia yang hadir, ketika perasmian dilaporkan perasmi ada menyatakan bahawa dimesir ini banyak persatuan, so boleh pilihlah mana suka, juga dia ada menyebut dan menyeru, mahasiswa/wi agar memasuki persatuan mereka, iaitu ABIM (agensi tersebut bawah ABIM), juga menyeru pelajar agar memasuki dan berdaftar dengan ISMA, serta UMNO dimesir. Bila admin mendapat maklumat ini dari pelajar, agak terkejut admin dibuatnya. Mahu taknya, ape yang admin maklum, dan warga mahasiswa muhafazah ini maklum, Agensi Medic ini telah menyatakan pendirian mereka kepada semua termasuk persatuan dan kepada mak ayah student dimalaysia serta ahli Agensi bahawa mereka tidak terlibat dengan pengaruh mana-mana parti politik dan tidak suka mahasiswa berpolitik serta pihak yang berkecuali, juga menasihatkan pelajar agar jangan terus memasuki mana-mana persatuan bila sampai ke mesir, dan jangan terlalu aktif berpesatuan kerana menganggu pelajaran.

Ternyata disini, sekiranya info ini benar-benar disampaikan kepada mahasiswa/wi pada hari berkenaan, membuktikan " cakap tak serupa bikin " terjadi. Ini kerana, berlaku percanggahan fakta mereka, kejap-kejap kenyataan mereka tidak membolehkan mahasiswa berpolitik dan lepas tu kata boleh pula, macam yang tertulis diatas, jadi ni kalam apa? Macam chipsmo, kejap ada kejap taka ada, sekejap boleh sekejap tak boleh.

Rasanya tektik berpolitik seperti ini dah ketinggalan zaman. Bukan apa, caranya yang memuakkan jiwa-jiwa mahasiswa, dipermulaan cakap-cakapnya melarang mahasiswa berpolitik dan berpesatuan, tetapi diakhir ucapannya menyeru mahasiswa memasuki parti politik tertentu dan persatuan tertemtu (tajaan UMNO lah bukan kerajaan), hai.. ni dah masuk jadi asobiyah nih, bukan asobiyah sahaja, tapi berlebih-lebih dah jadi unsurriyah ni. Minta penyelaras berkenaan yang menyeru kepada 3 cabang proksi ini ( ABIM,ISMA,UMNO dimesir) memuhasabah kembali cakap-cakap mereka. Admin sendiri dan ramai kawab-kawan lain, tidak suka cakap tak serupa cakap sebelumnya ( tak serupa bikin lah tu), dan jugak tak suka mahasiswa dipolitikkan, dan dipaksa masuk dan menjadi mangsa politik parti-parti tertentu demi kepentingan politik parti tertentu. i tak suka mahasiswa berpolitik. kotoq sangat politik parti ni. Politik islam takpalah, bukan politik parti. kan kerajaan dah menyatakan, bahawa mahasiswa dilarang berpolitik, jadi kena ikutlah. Kita kena bersatu, one malaysia!!! huhu

Tambahan sikit: admin dapat info juga, dalam program orentasi tersebut, bukan sahaja mahasiswa/wi dimomokkan supaya memasukki ABIM, ISMA dan Parti UMNO (Abim dan Isma sekarang dah jadi agen kepada UMNO jelas lagi tersuluh diseluruh malaysia dan dimana-mana), dan ditambah lagi pihak agensi sendiri membeza-bezakan antara mahasiswa seolah-olah kepuakan atau memuak-muakkan mahasiswa sedang dipergiat, contohnya pegawai agensi ada menyebut " ha.. yang tu pelajar KPT tu " dalam program tersebut. Ini seolah-olah mendiskriminasikan dan mengasobiahkan pelajar, dan memuak-muakkan pelajar. hai, sikap macam ni cukup melambangkan sikap jumud orang melayu. kita kan one malaysia!!! buat apa nak membeza-bezakan taraf kita dan kelompok kita. WE WANT MALAYSIA!!! bukan berpuak-puak...

Mencanangkan sikap berpuak-puak, contohnya ta'asub melayu bukan semangat Islam, masing-masing dengan institusi masing-masing, berpuak-puak dengan negeri masing-masing, mementingkan hanya kelompok agensi masing-masing, atau pun puak sekolah terdahulu, boleh menyebabkan kita terlalu banyak puak, masing-masing mendabik dada mengatakan puak mereka yang betul dan terbaik, dan akhirnya menyumbang kepada pecah belah ummat islam. Saranan untuk semua, hindari diri dari sikap berasobiyah dan unsurriyyah, kerana keduanya boleh menyumbang kearah perpecahan ummat. Terutama ta'asub parti time belajar atau dalam alam student/kemahasiswaan ni, para student boleh jadi mereng nanti ikut fikrah mereng oleh golongan ta'asub sempit kepartian.

4 ulasan:

ProfHussaini berkata...

Nahnu duah wala qodo
Kita pendakwah, bukan penghukum

"Abim dan Isma sekarang dah jadi agen kepada UMNO jelas lagi tersuluh diseluruh malaysia dan dimana-mana"

Ana minta penulis berhati-hati dlm mengeluarkan kenyataan sebegini

Bukankah kita diminta tabayyun dalam sebarang prasangka?

Walaupun ana bukan isma, abim, umno, tapi ana rasa penyataan ini tidak tepat dan tidak adil
buat mereka, kerana meraka juga saudara seislam kita juga

Itu sahaja

Wallahua'lam

the_1st_pretender berkata...

assalamualaikum w.b.t,

isu bpolitik ni hal masing2.. kalau diri tak suka brpolitik, jgn lah mula berselak kain nk masuk kgelanggangnya.. bukanlah saya ni mnyokong mana2 knyataan yg dkluarkan baik pda pihak admin atau nama2 yg dsbut diatas.

di mesir ni sendiri, mahasiswa boleh fikir secara matang, mana2 prsatuan kalau bkenan nak masuk, masuk la, tak ada yang larang, tp kalau sbb die masuk tu untuk berasobiyyah, mnghujum golongan trtentu, mnunding jari, lebih baik hentikan saja..

bila kita selidik kembali, hnya segelintir yg mmiliki pmikiran asobiyah jumud ni.. mungkin mereka tak perasan apa yg berlaku pada diri mreka, golongan ni yang taksub nak bertungkus lumus nak memenangkan pihaknya yg dikatakan "betul"(wallahua'lam).. dah tegur, usah kan nak fikir dahulu, ditutup telinganya pula

bagi sesiapa yg dtarik/ tertarik/ dipaksa/ tpaksa mnjadi ahli mana2 psatuan tertentu, mereka ada hak sendri.. boleh jadi "ahli senyap", "ahli mngikuti program shj", "ahli yg memancing anak2 ikan bru", dll.. nk jd "ahli sementara" pun boleh..

memang ada yg tpaksa/ dipaksa bdaftar dgn psatuan ttntu, tp jgn la kita golongkan dia bstongkol dgn hadaf jumud ahli yg lain dlm psatuan tsebut..

perlu juga diingat, psatuan yg mnauingi kita tu tujuan asalnya masing2 mnjaga kbajikan pelajar (baik azhari, baik sains ksihatan), kalau dh tsasar jauh dari dasar & plembagaan psatuan tu sendiri, ahli berhak bsuara & mmbetulkan kmbali hadaf tsebut, jika tidak, seolah2 kita sudah pecah amanah secara bersama.. jika tiada hasil, tinggalkan sahaja psatuan tsebut

bg saya, sekiranya golongan jumud ni berada dan cuba mrosakkan pmikiran siswa2 baru, selagi itu saya akan cuba tentang, bukan kerana saya sndiri asobiyah, kerana tujuan saya brada d mesir ni utk menuntut ilmu & mngingatkan org lain bkenaan tujuan utama kita ke bumi anbia ini

sekadar mnyuarakan pndapat,
salam ukhuwah
wallahu'alam

INFOKINI berkata...

pada prof husaini in da making nuh.. pasai isma.. admin sendiri ni bukan bodoh cakap kosong... bukti dlm tangan. siap peti suara lg ehh.. nama pon admin ni pemberita dan wartawan. so habih semua admin n da geng pandai mcm MOSSAD ni dapatkan lah, hangpa mana sedanq geng info masuk kat hangpa, tau sedap cerita ja, teghuih teghang, pah tu apa yg org2 besaq hangpa cerita, admin sebaq, hangpa tak ngaku lak.. apa nih.. hari tu cerita kat kami ya, esok lusa tak ngaku lak.. erm.. admin tak suka berita jugak di politik kan.. so biaq berita benar keluaq. semua tau. leh nilai.

bukak tgk artikel pres isma malaysia. hangpa baca sendiri lah.. admin bukan cakap kosong, n bukan sokong mana2, just cakap apa yg betui lah. admin tak nak menjughuih mana2 parti. tujuan info kini bg info pd semua. pah tu hangpa semua pikiaq pi lah.. ada otak kan.. mana2 pihak nak cakap nak buat kerja, pah ni pikiaq habih2 no, silap langkah hangpa terima padah lah, so jaga2 langkah supaya gerak tu betoi, so info keluaq pon baguih ja lah kan.

pasai ABIM.. admin mampuih keghing ehh nak ckp lg.. memang jelas lg besuluh dah ehh.. kat mesir ni.. hangpa tgk sendiri la eh.. klu hangpa duk mesia, ngaji mesia, senyap g bagiuh, hangpa tak tau cita. i ni ehh.. apa tak tau, semua tau kisah mesir, campoq semua org, tu yg byk info tu. nak sembang satu tempat, biaq org yg duk tempat tu yg nak komen sesuai ngn keadaan.wslm

WAK JURAGAN berkata...

Assalamualaikum wrt wbt

Wak nasihatkan 'situkang fitnah' ini tumpukan kepada kuliah.Kajilah kitab-kitab yang ada dimaktabah tu.gunakan masa untuk memajukan diri dan rakan seperjuangan. Masa yang digunakan untuk menulis cacian dan makian hodoh kepada orang lain elok digunakan untuk perkara yang lebih berfaedah...Baik belajar buat syawarma...kalau balik tak ada kerja nanti, bolehla buka warung syawarma...mesti power punya...