Khamis, 3 Jun 2010

Toyol jadian...


MESIR 3 JUN : Baru-baru ini, ada lah entah siapa yang bagi in put pada INFO KINI pasal cerita toyol ni. Tak ada nak komen apa-apa sangat. Biasa ja tengok, video ni pun dah agak lama. (upload 2009). Kisah musim cerita periksa kot, sebab tension baca buku atau ape entah tak dapat nak ditafsirkan, mungkin juga sebab suka suki sahaja. Yang pasti, benda ni ditayangkan untuk tontonan umum (kalau bukan untuk tontonan umum, takkan dimasukkan dalam youtube kan).

Just nak mengingatkan, benda-benda macam ni jangan dibuat main-main. Makhluk tu sebenarnya memang ada, cuma gelarannya tak sama, orang malaysia sahaja yang gelar toyol, dalam bahasa arab rasanya ada nama khas, nak tahu, tanya pakar-pakar bidang perubatan islam. Bila kita sentuh-sentuh alam mereka, kalau dia mengamuk nanti sapa susah? percaya or not, itu terserah. Dekat-dekat periksa, atau time periksa janganlah buat benda macam ni, nanti tak pasal-pasal dirasuk atau diganggu makluk halus yang marah dengan kita atau suka dengan kita.



Post ringkas, just nak mengingatkan, benda semacam ini jangan di buat main-main. And lagi tak syari'e kalau kita menokok tambah benda karut marut tentang hantu-hantu ni, memang hakikat makhluk ini wujud, cuma jangan tokok tambah, takut rosak iman. Perenggan ini tak ada kena mengena dengan video diatas. admin sentuh tentang kepercayaan muda mudi sekarang, yang macam-macam hal, mumuja hantu, minta nombor ekor dari makhluk seperti ini yang dipanggil atok dan macam-mcam lagi.

Admin sebenarnya, nak tergelak melihat telatah student zaman morden sekarang ni, macam-macam ada, ada yang menggelikan, ada yang menyeramkan, ada yang menyayatkan. Apa yang ada, kadang-kadang tak tahu nak kata apa.

Selamat berimtihan kepada semua warga mesir. Jangan sampai ada yang takut masuk toilet, dibilik atau dirumah berseorangan, takut pandang belakang (jangan pandang belakang), terganggu sebab permainan-permainan seperti ini nanti.

Tiada ulasan: