Selasa, 1 Jun 2010

Adakah benar mahasiswa tidak diberi kebajikan?

Email pembaca berkenaan karikatur KJ

MESIR 1 JUN : -Sejak kebelakangan ini, bisik-bisik, dan cakap-cakap mahasiswa berderas kencang sudah. Ini semua berkaitan dengan hal kebajikan mahasiswa terabai. Adakah benar spikulasi yang menyebut kebajikan mahasiswa dimesir terabai? Katanya kebajikan mahasiswa tidak diuruskan dengan baik oleh pihak yang bertanggungjawab, benarkah? ada pula yang menyebut, pelajar dimesir dianak tirikan, kalau nak dibandingkan dengan pelajar timur tengah di jordan, dan lain-lain tempat, mereka begitu di emas-emaskan, sedangkan pelajar malaysia dimesir kebajikan tidak diberikan oleh pihak bertanggungjawab. Adakah benar?

Sebab apa ada jurang perbezaan dan standart perkhidmatan antara pelajar yang belajar dimesir dan di jordan atau mana-mana timur tengah lain? Banyak persoalan yang timbul dikalangan mahasiswa, dan INFO KINI sendiri ingin mencari apakah sebab dan puncanya. Pelajar yang dikatakan dianak tiri dimesir ini dikhususkan pula pada mereka yang belajar aliran agama/dirasat. Gambar kartun ciptaan mahasiswa dibawah adalah antara salah satu tanda mahasiswa dimesir tidak berpuas hati dengan layanan ini. Ada yang menyebut, bila mereka berjumpa pegawai JPMK, kalau asal dari kelantan dan beberapa negeri tertentu, akan dibasuh dengan lemparan kata-kata kurang bagus. Kalau mahasiswa datang dengan berkupiah putih yang biasa dipakai oleh pelajar agama dimesir, akan dilayan dengan kurang baik,sinis dan dipandang serong.
Ada lagi yang INFO KINI sembang-sembangkan dengan ramai mahasiswa, mereka kata: " kalau student tu datang dengan pakaian sempoi-sempoi, perempuan tak pakai tudung ka, dan laki perempuan pakai terjuluq sana terjuloq sini ,akan dilayan sopan, yang pakai siqoh-siqoh,kupiah, tudung labuh,dilayan hampas..yang pakai niqab dipaksa bukak.. " adakah benar ini berlaku? macam-macam ada kat mesir ni ye. sapa yang betul sebenarnya? mahasiswa kah atau orang atas? Ke semuanya salah? entahlah, sendiri rasa, sendiri fikir, sendiri lihatlah kan, and lepas tu semua boleh buat penilaian sendiri.

Lama juga isu berkenaan nama pelajar qiraat tak naik untuk menghadapi peperiksaan, nama pelajar medic yang juga tak naik, permasalahan pelajar-pelajar dimesir antaranya urusan keselamatan mahasiswa, Visa, keterlibatan mahasiswa dengan dengan politik mesir yang membahayakan tidak dibendung dan pelbagai permasalahan lain juga dibangkitkan, sehingga menjadi isu dan perbahasan besar pada mahasiswa, menuntut JPMK bekerja menjalankan amanah yang diperintahkan kerajaan malaysia kepada mereka untuk laksanakan iaitu amanah kebajikan. INFO KINI menulis berpandukan beberapa email luahan yang disend kepada email info kini. Harap-harap selepas ini semuanya berjalan baik, mahasiswa didahulukan inshaallah negara maju kehadapan.

Tiada ulasan: